Aktuelle opslag

Som forsker på IKK kan du få hjælp til det administrative og økonomiske i forbindelse med ansøgninger, bevillinger, kontrakter og samarbejdsaftaler.

Nyheder

Nye rammer for udmøntning af politisk fastsatte temaer i 2025

Danmarks Frie Forskningsfond indfører et nyt virkemiddel til udmøntning af politisk fastsatte temaer, som vil træde i kraft i 2025. Det nye virkemiddel skal bedre kunne understøtte de forskningsmæssige behov, der typisk kendetegner de tematiske forskningsområder. Fonden skal i 2025 uddele i alt cirka 2,1 mia. kr. til forskning, herunder 867,6 mio. kr. til specifikke temaer som følge af aftalerne om fordeling af forskningsreserven.

DFF forventer at offentliggøre ét samlet, tematisk opslag i begyndelsen af marts 2025.

Læs mere om DFFs nye rammer her.


Ny fælles side for GDPR og forskningsetik

Som forsker er der mange krav - interne såvel som eksterne - du skal overholde. Mange af kravene ligner ved første øjekast hinanden, men der er forskellige hensyn bag kravene. Forskningsdatakontoret er bl.a. etableret for at samle rådgivningen og gøre det nemmere for forskere at leve op til forskningsdatareglerne. Et nyt tiltag er en fælles vejledningsside for GDPR og forskningsetik.

Læs mere om nyheden her.

Læs mere om forskningsetik her.


Forskningsstøtteenhedens afslagsanalyse af Danmarks Grundforskningsfond

AU vil gerne have flere DG bevillinger og derfor har FSE gennemført en afslagsanalyse, som kan hjælpe nye ansøgere i næste ansøgningsrunde.

Læs hovedpointerne af afslagsanalysen her.

Læs mere om Danmarks Grundforskningsfond her.


Nye skabeloner: Behandler du personoplysninger til din forskning?

Når du indsamler personoplysninger som forsker, skal du som udgangspunkt oplyse de pågældende personer (de registrerede) om, at du behandler deres personoplysninger. Det er det, der kaldes oplysningspligten. Formålet med oplysningspligten er at skabe gennemsigtighed hos de registrerede om, hvordan du behandler deres personoplysninger. 

AU’s skabeloner for oplysningspligt, forskningshjemmel og samtykke er netop blevet opdateret. Du kan finde dem her:


Social sikring på IKK

Det er vigtigt, at social sikring – forstået som retten til sociale sikringsydelser, fx barselsdagpenge og sygedagpenge – tænkes ind i ansættelsen af udenlandske forskere ifm. en ekstern bevilling, hvis vedkommende ikke er bosat og ikke arbejder fysisk i Danmark, da der potentielt er store udgifter forbundet med sådanne ansættelser. Instituttet har ikke mulighed for at dække udgifter til social sikring for ansatte i eksternt finansierede projekter. Her skal udgiften i stedet dækkes af projektet, så det er vigtigt at være opmærksom på dette ifm. ansøgning af eksterne midler. Udregning af omkostningerne ved social sikring har Arts HR (i samarbejde med Arts Økonomi) tilbudt at hjælpe med. Forskningskonsulenterne har ansvar for at spørge ind til – og således tjekke –, om social sikring er relevant ifm. budgetgodkendelser. Er du i tvivl om noget vedr. social sikring, kan du altid række ud til en af forskningskonsulenterne på instituttet.


AU’s retningslinjer for forskningssamarbejde på Ukraine-siden opdateret

Uddannelses- og Forskningsministeriet er kommet med en opdatering for forskningssamarbejder i regi af Arktisk Råd, hvor retningslinjerne er løsnet lidt, så der blandt andet er mulighed for at deltage i virtuelle møder, hvor der er russisk deltagelse. Der er alene tale om en undtagelse. Ukraine-siden er nu opdateret med den specifikke undtagelse, som fremgår nederst i fold-ud-boksen om ”Konsekvenser for forskning”.


Har du styr på GDPR i din forskning?

Arbejder du med personoplysninger i din forskning? Så er det vigtigt, at du følger reglerne på området. AU’s trin-for-trin-guide over, hvad du skal have styr på, kan nu hentes og printes som plakat på dansk her og på engelsk her.


Mangler du en (skabelon til en) forskningsplan?

Årets postMUS-runde (E23/F24), hvor afdelingsledere og forskningsprogramledere på instituttet mødes for, på baggrund af MUS, at bygge bro mellem afdelinger og programmer er netop overstået. I denne forbindelse kom det bl.a. frem, at rigtig mange kolleger mangler strukturer og skabeloner, der kan hjælpe dem med at planlægge deres forskning(stid). Forskningsplaner, tidsstyring og bæredygtig ansøgningskultur var således temaer, der blev nævnt på tværs af hele instituttet.

Derfor har vi nu, i regi af forskningsudvalget på IKK, fundet frem til tre eksempler på forskningsplaner, som vi har lagt ud på medarbejderportalen.


Ny beslutning vedr. navngiven ph.d.-kandidat i større ansøgninger

Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.


Indhentelse af børneattest

Der er kommet en bekendtgørelse, der betyder, at vi har pligt til at indhente børneattest på medarbejdere, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Interviewer eller observerer du (eller medlemmer af din forskningsgruppe) børn, skal der muligvis indhentes en børneattest på dig eller eventuelle andre forskere ansat i projektet. Der skal dog kun indhentes attest, hvis du/I er alene med barnet, dvs. hvis barnet fx ikke er ledsaget af en forælder, pædagog eller lærer i en interviewsituation eller lign.

I første omgang kan du tage fat på forskningskonsulenten (hbk@cc.au.dk), hvis du tilhører målgruppen, eller hvis du er i tvivl om, hvorvidt der skal indhentes en børneattest. Ellers kan du læse om processen for indhentelse af børneattest her.


Workshops, webinarer og masterclasses

Information meeting on the European Research Council (ERC)
When: 5 February 2025, 14:30-16:00
Where: Richard Mortensen stuen, Building 1422, Frederik Nielsens Vej 2

Would you like to know more about the European Research Council (ERC), the grants that ERC offers and what it takes to write an ERC proposal? The Research Support Office (RSO) will present aspects of the different types of ERC grants, what it takes to write an ERC proposal and what kind of support you can get in the process.

Read more about the information meeting here.

Register on this link no later than 29 January 2025.

Additional online information meeting on the European Research Council (ERC)
When: 7 February 2025, 10:30-11:00

Due to high interest, RSO has arranged an additional information meeting, which will take place online.

Read more about the information meeting here.

Register here.


Har du en idé til en workshop på instituttet?
Tag endelig fat på forskningskonsulenten, hvis du har et ønske om en bestemt workshop, der relaterer sig til forskning - fx i forhold til ansøgninger, eksterne forskningssamarbejder, forskningsledelse eller andet.


Eksplorative frokoster på Arts
Har du lyst til at afsøge en tværgående faglig tematik eller problemstilling sammen med forskere på tværs af mindst to fakulteter? Har du en uafprøvet, skæv, vild, afsøgende eller boblende idé til et nyt snit ind i et forskningsfelt, som går på tværs af discipliner mellem ARTS og hhv. HEALTH, BSS, NAT eller TECH? Så er ’eksplorative frokoster på Arts’ måske noget for dig. Faculty of Arts inviterer fakultetets forskere (adjunkter, lektorer eller professorer) til at foreslå spændende tværgående tematikker, som vil kunne danne udgangspunkt for åbne og eksplorative frokostmøder i 2022 med henblik på en bred afsøgning af det tværvidenskabelige potentiale i forskellige nye forskningsideer eller -felter. Forslag modtages løbende. Læs mere om proceduren her.

Ansøgningsmuligheder for efteråret 2024

Circle U.-mobilitetspulje 2024
Ansøgningsfrist: Løbende

Øget internationalisering inden for både undervisning og forskning er en strategisk indsats for fakultetet. Circle U.-mobilitetspuljen giver støtte til medarbejdere, der gerne vil på ophold ved otte forskellige universiteter i Europa. Puljen retter sig mod både forskere (på mindst adjunktniveau) og administrative medarbejdere ved Arts. Ansøgningerne bliver vurderet af prodekan for forskning. Midlerne uddeles efter først-til-mølle-princippet.

Der kan søges midler til dækning af rejse- og opholdsudgifter samt time-/dagpenge i henhold til statens og AU’s takster og regler. Der bevilges op til 20.000 kr. pr. person pr. rejse. Der er ikke noget min./maks. på antal rejsedage. Ved grupperejser kan der maksimalt søges om 50.000 kr. pr. grupperejse. Ift. til studierejse for et hold studerende gives der max 20.000 kr. til busrejse (øvrige udgifter finansieres af de studerende).

Udgifter til repræsentation, fx middage og gaver, konference- og kursusdeltagelse eller projektudgifter som fx materialer, transport af udstyr mv, dækkes ikke.

Ansøgningsmuligheder for foråret 2025

ERC Consolidator Grant (CoG)
Ansøgningsfrist: 14. januar 2025
Meldefrist 28. august 2024 (send en mail til forskningskonsulent Lise Marie Andersen, lmand@cc.au.dk)

Dette års ERC CoG-call åbner den 26. september 2024, og ansøgningsfristen er d. 14. januar 2025. Consolidator Grant-virkemidlet er målrettet forskere som ønsker at ”consolidate your independence by establishing a research team and continuing to develop a success career in Europe”. Idet virkemidlet er meget konkurrencepræget, anbefales det, at man er ude i god tid. Forskningsstøtteenheden (FSE) har et specialistteam målrettet ERC, som du vil kunne få støtte af, såfremt du inden for meldefristen giver instituttets ERC-koordinerende forskningskonsulent besked herom.


Novo Nordisk Fonden: Virkemidler til støtte af kunsthistorisk forskning 2025
Ansøgningsfrist: 16. januar 2025 kl. 14.00

Mads Øvlisen ph.d.-stipendier i Kunsthistorisk og Praksisbaseret Forskning
Novo Nordisk Fonden ønsker at give talentfulde kandidater mulighed for at forfølge en forskerkarriere inden for kunsthistorisk og praksisbaseret kunstforskning og dermed støtte, at felterne udvikler sig til højeste niveau i Danmark.

  • Ansøger skal have opnået en kandidatgrad eller tilsvarende kvalifikationer på ansøgningstidspunktet.
  • Læs mere om Mads Øvlisen ph.d.-stipendier her.
  • Og find instituttets proces og tidsplan målrettet ansøgere her.

Mads Øvlisen postdocstipendier
Novo Nordisk Fonden ønsker at give talentfulde forskere mulighed for – som led i deres forskerkarriere – at gennemføre forskningsprojekter af høj kvalitet og derigennem yde et væsentligt bidrag til den kunsthistoriske og kunstneriske forskning i Danmark.

  • For at komme i betragtning til et stipendium skal ansøger have erhvervet en ph.d.-grad eller lignende kvalifikationer. (For ansøgere, hvis ph.d.-afhandling ikke er godkendt ved ansøgningsfristen, vil ansøgninger kun blive taget i betragtning, såfremt vejleders udtalelse fremsendes til Novo Nordisk Fonden senest 14 marts 2025. Postdocstipendiet kan først aktiveres, når ph.d.-graden er tildelt.)
  • Læs mere om Mads Øvlisen postdocstipendier her.
  • Og find instituttets proces og tidsplan målrettet (eksterne) ansøgere her.

Investigator Grant i Kunsthistorisk Forskning
Novo Nordisk Fonden ønsker at give de mest talentfulde forskere inden for kunsthistorisk forskning de bedste betingelser for en længerevarende fordybelsesperiode til at gennemføre forskning på højt, internationalt niveau og dermed styrke forskningen inden for kunsthistorie i Danmark.

  • Ansøger skal være på postdoc-, seniorforsker-, adjunkt-, lektor- eller professorniveau og have udført dokumenteret selvstændig, original og vægtig forskning på højt niveau.
  • Læs mere om Investigator Grant i Kunsthistorisk Forskning her.

Projektstøtte til forskning i kunsthistorie
Novo Nordisk Fonden ønsker at bidrage til den kunsthistoriske forskning i Danmark ved at give talentfulde forskere mulighed for at gennemføre forskningsprojekter på højt akademisk niveau.

  • Ansøger skal beskæftige sig med kunsthistorisk forskning og være tilknyttet et universitet, museum eller anden dansk vidensinstitution (administrerende værtsinstitution) i bevillingsperioden.
  • Læs mere om projektstøtte til forskning i kunsthistorie her.

NNF Gæsteforskerstipendiat i kunst og kunsthistorie
Novo Nordisk Fonden ønsker at tiltrække internationale topforskere i kunst og kunsthistorie til uddannelses- og forskningsinstitutioner i Danmark for derigennem at styrke og inspirere disse faglige miljøer samt skabe udsyn og indblik i aktuelle strømninger i kunsten og kunsthistorien. Gæsteforskerstipendierne tildeles ambitiøse og excellente projekter inden for kunsthistorie og billedkunst. Det foreslåede projekt skal udvise relevans for billedkunst og for forskningsmiljøet på værtsinstitutionen.

  • Gæsteforskeren skal være en forsker eller kunstner på tenure track adjunkt niveau, lektorniveau eller professorniveau fra et anerkendt universitet, forskningsinstitution eller kunstakademi uden for Danmark.
  • Læs mere om gæsteforskerstipendiat i kunst og kunsthistorie her.

Fulbright-legater til danske forskere i det akademiske år 2025/2026
Ansøgningsfrist: 12. februar 2025 kl. 12

Fulbright Denmark uddeler legater til forskere, der skal på et selvarrangeret, kombineret forsknings- og undervisningsophold i USA. Legaterne gives til postdocs, adjunkter, lektorer eller professorer. Opholdets varighed skal være et til to semestre (4-10 mdr.), og legatet er på 200.000 kr.


EUopSTART 2025
Ansøgningsfrist: 25. februar 2025

Uddannelses- og Forskningsstyrelsens ordning EUopSTART åbner for den første ansøgningsfrist i 2025. EUopSTART yder tilskud til danske aktørers forberedende arbejde med at udarbejde ansøgninger til en række forskningsprogrammer under Horizon Europe.


Carlsbergfondets Mindelegat og Forskningsformidling
Deadline: 1. marts 2025 kl. 16

Carlsberg Mindelegat er møntet på forskere, som ønsker at formidle deres egne aktiviteter til en bred offentlighed, Forskningsformidling retter sig mod professionelle formidlere med dokumenteret erfaring i at gennemføre større formidlingsindsatser.

Hør mere om kriterier og ansøgningsproces på et webinar der afholdes onsdag 15. januar kl. 13.
Læs mere om Carlsberfondets midler her.
Link til webinar tilmelding.

Kontakt forskningskonsulenterne