Interne institutprocesser

VELUX Fonden: Demokratisk Bæredygtighed

DEADLINE OPGAVE KONTAKT

22. april 2025 kl. 12.00

Advisering/meldefrist
Send en mail til instituttets forskningskonsulent og Arts Økonomi med en tilkendegivelse af, at du ønsker at søge virkemidlet. En projektcontroller vil vende tilbage til dig mhp. at udarbejde et budget.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi, Thor Fris Jespersgaard, thor.jespersgaard@au.dk

19. maj 2025 kl. 12.00

Budgetgodkendelse
Det endelige budget sendes til godkendelse på instituttet. Et godkendt budget er en forudsætning for indsendelse af ansøgningen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

2. juni 2025 kl. 14.00

Ansøgningsfrist

Vejledning til ansøgningen, CV-skabelon og budgetskabelon finder du på fondens hjemmeside.


Journalisering
Ansøgningsmaterialet sendes desuden til forskningskonsulenten med henblik på journalisering.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Vær desuden obs på:

  • Der kan søges støtte til kollektive forsknings- eller forskning-praksis-projekter (for forskning-praksis-projekter skal der være tale om ligeværdigt samarbejde mellem forskere og praktikere gennem hele forløbet og med relevante udbytter for begge parter.)
  • Maksimalt ansøgt beløb er 2,0-5,5 mio. kr.
  • Hovedansøger (projektleder) skal være fastansat på den pågældende institution i hele projektperioden. 
  • Der skal indgå humanistiske og/eller samfundsvidenskabelige universitetsforskere på lektor- eller professorniveau. 
  • Ansøgningen skal skrives på dansk.

Der kan søges om midler til:

  • Frikøb/løn til fastansatte forskere ved universiteter, professionshøjskoler eller lignende institutioner med forskningsforpligtelse, fx til projektledelse. Dog maks. 10 % af det ansøgte beløb ved frikøb/løn til en enkelt fastansat forsker og maks. 15 % ved frikøb/løn til to eller flere fastansatte forskere. Der er ingen krav om, hvordan de 15 % fordeles mellem de fastansatte.   
  • Løn til øvrige projektdeltagere, herunder evt. praktikere. 
  • Ph.d.- og postdoc-stipendier. Ph.d.-aflønningen følger statens løntrin (1-8, herunder de tillæg, der er fastsat i aftalen). Ønskes en højere lønudgift til den ph.d.-studerende, må institutionen selv afholde denne del som medfinansiering. 
  • Projektspecifikke omkostninger i forbindelse med aktiviteter, drift, møder, konferencer, publikationer, outreach-aktiviteter, styrket resultatformidling, forankring af metoder m.m. 
  • Projekttillæg til dækning af indirekte projektomkostninger ifølge aftalen med Danske Universiteter. Læs mere her: Aftale med fonde om finansiering af forskningsprojekter - Danske Universiteter (dkuni.dk). 
  • Uddannelsestakst til ph.d.-studerende (maks. 50.000 kr. pr. år/stipendium). 

Læs hele opslaget her.

VELUX Fonden: HUMpraxis

DEADLINE OPGAVE KONTAKT

16. juni 2025 kl. 12.00

Advisering/meldefrist
Send en mail til instituttets forskningskonsulent og Arts Økonomi med angivelse af:

  • Projektets titel
  • Foreløbig projektbeskrivelse (skitse)
  • Foreløbige budgetposter

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi, Thor Fris Jespersgaard, thor.jespersgaard@au.dk

4. august 2025 kl. 12.00

Budgetgodkendelse
Det endelige budget sendes til godkendelse på instituttet. Et godkendt budget er en forudsætning for indsendelse af interessetilkendegivelsen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

14. august 2025 14:00

Ansøgningsfrist

Interessetilkendegivelsen (udfyldt skabelon) indsendes til VELUX Fonden. Det samme gør budgettet (ligeledes udfyldt skabelon).


Journalisering
Ansøgningsmaterialet sendes desuden til forskningskonsulenten med henblik på journalisering.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Vær desuden obs på:

  • Projektet skal identificere en samfundsmæssig problemstilling, der har med social og/eller miljømæssig bæredygtighed og/eller voksenlivets overgange og forandringer at gøre og skal bidrage med nyudvikling og løsninger herpå.
  • Forsknings- og praksisdelene skal være tæt integrerede i det samlede projektdesign og være hinandens forudsætninger. Samarbejdet mellem forskning og praksis om ansøgningen skal på tidspunktet for interessetilkendegivelse være reelt etableret og ikke kun påtænkt. 
  • Der skal indgå fastansatte universitetsforskere på lektor- eller professorniveau. 
  • Der kan ansøges om op til 5,9 mio. kr., og projekternes varighed kan være fra 3-5 år.
  • Interessetilkendegivelsen og eventuel fuld ansøgning skrives på dansk.
  • Lønmidler til fastansatte universitetsforskere bør begrænses og højst udgøre 10 % af det ansøgte beløb. Dog op til 15 %, hvis fastansatte fra professionshøjskoler eller andre institutioner med forskningsret og -pligt deltager. Eventuelle lønmidler til fastansatte på disse forskningsinstitutioner tæller med i de 15 %. Der er ingen krav om, hvordan de 15 % fordeles mellem universitetsforskere og forskere ansat på andre institutioner med forskningsret og -pligt.

Der kan søges om midler til:

  • Frikøb/løn til praksisaktører, projektmedarbejdere, forskere og projektledelse.
  • Ph.d.- eller postdoc-stipendier samt i begrænset omfang lønmidler til projektledelse.
    • Ph.d.-aflønningen følger statens løntrin (1-8, herunder de tillæg, der er fastsat i aftalen). Ønskes en højere lønudgift til den ph.d.-studerende, må institutionen selv afholde denne del.
    • Se i øvrigt aftale med Danske Universiteter vedr. projekttillæg. Læs mere her: Aftale med fonde om finansiering af forskningsprojekter - Danske Universiteter (dkuni.dk)
      • Til information udløser HUMpraxisprogrammet det ’tørre’ projekttillæg.
  • Praksisrelaterede aktiviteter og metodeudvikling.
  • Projektspecifikke omkostninger ifm. drift, publikationer, møder, konferencer m.m
  • Formidling af resultater samt forankring af metoder og aktiviteter.

Læs hele opslaget her.

Danmarks Frie Forskningsfond: Tematiske midler

Har du en banebrydende forskningsidé, kan du nu søge om midler under ti politisk fastsatte temaer med ansøgningsfrister den 27. maj og den 3. juni 2025. De ti nye og velkendte temaer dækker vidt forskellige fagområder og udmøntes under fondens nye virkemiddel ”DFF-Tematisk”, der bl.a. har særligt fokus på samarbejde, sikrer længere tid til forskningsprojektet samt forhøjer den maksimale budgetramme. Samlet skal fonden uddele ca. 740 mio. kr. til tematisk forskning, som skal være med til at skabe viden om eller nye løsninger på en række væsentlige samfundsudfordringer.

Temaer og ansøgningsfrister

Følgende temaer har ansøgningsfrist tirsdag den 27. maj 2025 kl. 12.00:

Følgende temaer har ansøgningsfrist tirsdag den 3. juni 2025 kl. 12.00:

DFF-Tematisk: Nyt virkemiddel med fokus på samarbejde, tid og øget budget

Danmarks Frie Forskningsfond indfører et nyt virkemiddel, DFF-Tematisk, med opslaget af de ti tematiske puljer for 2025. DFF-Tematisk opstiller de generelle rammer for ansøgninger til de opslåede, politiske fastsatte tematiske midler og er sat i verden for bedre at understøtte de behov, der typisk kendetegner de tematiske forskningsområder, eksempelvis inden for områder af praksisnær forskning. DFF-Tematisk har udvidede budgetrammer og mulighed for, at projekterne kan strække sig over længere tid. Derudover lægger fonden vægt på samarbejde som en del af projekterne, og derfor indeholder DFF-Tematisk et nyt krav om, at der indgår en Co-PI (Co-Principal Investigator, eller på dansk: samarbejdende forskningsleder).

Kravene til alle tematiske forskningsprojekter er fortsat, at de skal være med til at skabe viden om og nye løsninger på væsentlige samfundsudfordringer. 

Læs hele DFF-opslaget her.

Vær obs på, at det for alle de tematiske midler gælder:

  • Projektet skal ledes af en ansøger og en navngiven Co-PI.
  • Der kan søges op til 5 mio. kr. uden OH
  • Varigheden af forskningsprojektet er op til fem år.
  • Projektbeskrivelsen må være højst 6 A4-sider og må højst indeholde 18.000 tegn

Følgende deadlines gør sig gældende i relation til den interne institutproces:

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
22. april 2025 kl. 23.59

Advisering/meldefrist
Kontakt instituttets forskningskonsulent og faglig koordinator i Arts Økonomi, hvis du planlægger at søge et af de tematiske midler.

Medlæsning
Ønsker du en læsning af din ansøgning (af en af vores forskningsprogramledere, der udgør instituttets reviewpanel), gøres opmærksom på dette til forskningskonsulenten ifm. meldefristen.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard,
thor.jespersgaard@au.dk
5. maj 2025 kl. 23.59 Prækvalificering af navngiven ph.d.-kandidat
Inkluderer projektet en navngiven ph.d.-studerende, skal følgende prækvalificeringsproces overholdes: Hovedansøger indhenter tilsagn hos den relevante ph.d.-programleder til, at den pågældende kandidat vil kunne indskrives som ph.d.-studerende, hvis bevillingen opnås. 

Følgende bilag skal sendes til forskningskonsulenten og den relevante ph.d.-programleder:

  • CV
  • Eksamenspapirer og gradsbeviser
  • Dokumentation for engelske sprogkompetencer
  • Projektskitse til den del af forskningsprojektet, som den ph.d.-studerende skal gennemføre (NB: Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.)

Hvis kandidaten godkendes, vil hovedansøgeren herefter modtage en tilsagnsskrivelse fra ph.d.-skolen. 

Ph.d.-programleder(e):
Art, Literature and Cultural Studies,
Stefan Iversen:
norsi@cc.au.dk

ICT, Media, Communication and Journalism, Pia Majbritt Jensen: piamj@cc.au.dk

Language, Linguistics, Communication, and Cognition,

Mikkel Wallentin:
mikkel@cc.au.dk

Ph.d.-administrationen, Arts,
Anna Louise Dolan Plaskett,
plaskett@au.dk

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
19. maj 2025 kl. 23.59 Budgetgodkendelse
Følgende bilag sendes til forskningskonsulenten:
  • Forskningsrådets skabelon for bekræftelse af budget ”DFF-budgetunderskrifter” med ansøgt beløb og hovedansøgers underskrift (hentes her).
  • Det samlede budget (udarbejdet i samarbejde med projektcontroller fra Arts Økonomi)
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

27. maj 2025 kl. 12
(gælder ’grøn forskning’ og ’styrket klinisk og uafhængig forskning’)

3. juni 2025 kl. 12
(gælder alle øvrige tematiske midler)

Ansøgningsfrist
Ansøgning mv. sendes til DFF.
Link til ansøgningsportal: https://www.e-grant.dk/
3. juni 2025 Journalisering
Når ansøgningen er uploadet via forskningsrådets ansøgningsportal, skal den samlede PDF med ansøgning og bilag sendes til forskningskonsulenten mhp. journalisering i WorkZone.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Efterår 2025

Projektoprettelse
Når ansøgere får svar fra DFF (og også gerne når eventuelle review-kommentarer modtages) kontaktes forskningskonsulenten hurtigst muligt med henblik på en hurtig projektoprettelse.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Danmarks Frie Forskningsfond: Inge Lehmann

Bemærk følgende:

  • Budget: En Inge Lehmann-bevilling kan være på op til 2.500.000 kr. ekskl. overhead.
  • Projektvarighed: Typisk 3 år, men med mulighed for at søge om et projekt af op til 4 års varighed, hvis der indgår ph.d.-studerende i projektet.
  • Ph.d.-alderskrav: Du skal ved ansøgningsfristens udløb have opnået ph.d.-graden for mindst 2 og højst 6 år siden. Hvis du ikke har en ph.d.-grad, skal du have opnået kvalifikationer, som kan sidestilles hermed (f.eks. positiv adjunktbedømmelse) for mindst 2 og højst 6 år siden. (Se afsnit 5.3.5. i Inge Lehmann-opslaget om udregning af ph.d.-alder). Efter ph.d.-graden skal du have opnået betydelig selvstændig forskningserfaring svarende til minimum 2 år.
  • Indplacering: Du skal som ansøger være ansat som adjunkt/lektor, forsker/seniorforsker eller docent på en dansk forskningsinstitution. OBS: Ansættelse som postdoc opfylder ikke kravene til ansøgers stillingskategori.

Læs hele DFF-opslaget her.
Følgende deadlines gør sig gældende i relation til den interne institutproces:

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
12. maj 2025 kl. 23.59

Advisering/meldefrist
Kontakt instituttets forskningskonsulent og faglig koordinator i Arts Økonomi, hvis du planlægger at søge Inge Lehmann.

Medlæsning
Ønsker du en læsning af din ansøgning (af en af vores forskningsprogramledere, der udgør instituttets reviewpanel), gøres opmærksom på dette til forskningskonsulenten ifm. meldefristen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard,
thor.jespersgaard@au.dk
26. maj 2025 kl. 23.59 Prækvalificering af navngiven ph.d.-kandidat
Inkluderer projektet en navngiven ph.d.-studerende, skal følgende prækvalificeringsproces overholdes: Hovedansøger indhenter tilsagn hos den relevante ph.d.-programleder til, at den pågældende kandidat vil kunne indskrives som ph.d.-studerende, hvis bevillingen opnås. 

Følgende bilag skal sendes til forskningskonsulenten og den relevante ph.d.-programleder:

  • CV
  • Eksamenspapirer og gradsbeviser
  • Dokumentation for engelske sprogkompetencer
  • Projektskitse til den del af forskningsprojektet, som den ph.d.-studerende skal gennemføre (NB: Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.)

Hvis kandidaten godkendes, vil hovedansøgeren herefter modtage en tilsagnsskrivelse fra ph.d.-skolen. 

Ph.d.-programleder(e):
Art, Literature and Cultural Studies,
Stefan Iversen:
norsi@cc.au.dk

ICT, Media, Communication and Journalism, Pia Majbritt Jensen: piamj@cc.au.dk

Language, Linguistics, Communication, and Cognition,

Mikkel Wallentin:
mikkel@cc.au.dk

Ph.d.-administrationen, Arts,
Anna Louise Dolan Plaskett,
plaskett@au.dk

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
9. juni 2025 kl. 23.59 Budgetgodkendelse
Følgende bilag sendes til forskningskonsulenten:
  • Forskningsrådets skabelon for bekræftelse af budget ”DFF-budgetunderskrifter” med ansøgt beløb og hovedansøgers underskrift (hentes her).
  • Det samlede budget (udarbejdet i samarbejde med projektcontroller fra Arts Økonomi)
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

17. juni 2025 kl. 12.00

Ansøgningsfrist
Ansøgning mv. sendes til DFF.
Link til ansøgningsportal: https://www.e-grant.dk/
17. juni 2025 Journalisering
Når ansøgningen er uploadet via forskningsrådets ansøgningsportal, skal den samlede PDF med ansøgning og bilag sendes til forskningskonsulenten mhp. journalisering i WorkZone.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Ultimo 2025

Projektoprettelse
Når ansøgere får svar fra DFF (og også gerne når eventuelle review-kommentarer modtages) kontaktes forskningskonsulenten hurtigst muligt med henblik på en hurtig projektoprettelse.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Midler til kunsthistorisk forskning

Novo Nordisk Fonden: Mads Øvlisen

Tidsplan og procedure: Mads Øvlisen ph.d.-stipendier

  • Først og fremmest vil dit projekt og dine kvalifikationer skulle prævurderes af ph.d.-skolen (Graduate School, Arts) mhp. at vurdere, om du er kvalificeret til at varetage en ph.d.-stilling. Vurderes det, at du er kvalificeret, får du et interessetilsagn, og du kan – ved bevilling – blive indskrevet ved ph.d.-skolen på Aarhus Universitet.
  • Som udgangspunkt både indskrives og ansættes du på IKK, Aarhus Universitet.
  • Du skal have et husningstilsagn fra den institution, du søger ansættelse hos. En forudsætning for, at du kan modtage et husningstilsagn fra IKK er, at forskningskonsulenten ved IKK har godkendt projektets budget (NB: Budgetskabelon gøres tilgængelig, når Novo Nordisk Fonden offentliggør opslaget for 2026).
DEADLINE OPGAVE KONTAKT
10. november 2025

Prævurdering/interessetilsagn:

Send følgende bilag til forskningskonsulenten på Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

Forskningskonsulenten tager kontakt til afdelingsleder Lise Skytte Jakobsen mhp. at vurdere ansøgningen og evt. finde mulig vejleder/sikring af faglig tilknytning.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
2. december 2025

Du modtager svar vedr. budget og prævurdering og husningstilsagn.

Kan budgettet og prævurdering godkendes, og ønskes indskrivning på ph.d.-skolen på AU, kvitterer forskningskonsulenten med et husningstilsagn fra AU i forbindelse med betinget tilsagn om ansættelse på IKK. Du modtager også en prækvalificering fra ph.d.-skolen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Forventet januar 2026

Ansøgningsfrist for at søge Mads Øvlisen ph.d.-stipendier i Kunsthistorisk og Praksisbaseret Forskning. Læs mere her (OBS: der linkes pt. til opslagsteksten fra 2025).

Kontakt vedrørende indhold: Clarissa Løkkegaard Engelholm, Project Manager
cll@novo.dk

Kontakt vedrørende ansøgning/NORMA: Julie Krener, Grant Manager
jkr@novo.dk

Tidsplan og procedure: Mads Øvlisen postdoc-stipendier

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
17. november 2025

Send følgende bilag til forskningskonsulenten på Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

  • Ph.d.-bevis
  • Foreløbigt udkast til projektbeskrivelse (inkl. tidsplan)
  • CV og evt. publikationslister.
  • Budget (NB: Budgetskabelon gøres tilgængelig, når Novo Nordisk Fonden offentliggør opslaget for 2026. Se indtil da budgetskabelonen fra 2025 her).
Herpå vil forskningskonsulenten i samarbejde med den ansvarlige afdelingsleder vurdere og potentielt godkende det indsendte materiale og den faglige relevans for afdelingen.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
4. december 2025

Seneste dato efter indsendelse af bilag, hvor du vil få svar på, hvorvidt det vurderes, at projektet er fagligt relevant for den pågældende IKK-afdeling.

Kan budgettet godkendes, sender forskningskonsulenten et underskrevet husningstilsagn retur, som kan vedhæftes ansøgningen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Forventet januar 2026

Ansøgningsfrist for at søge Mads Øvlisen postdoc-stipendier 2026. Læs mere her (OBS: der linkes pt. til opslagsteksten fra 2025).

Kontakt vedrørende indhold: Clarissa Løkkegaard Engelholm, Project Manager
cll@novo.dk

Kontakt vedrørende ansøgning/NORMA: Julie Krener, 
Grant Manager
jkr@novo.dk

Novo Nordisk Fonden: Investigator Grant og Projektstøtte

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
17. november 2025

Er du ikke-fastansat ansøger, skal du sende følgende bilag til forskningskonsulenten senest på denne dato:

  • Projekttitel samt kort beskrivelse af projektet (maks. 1 side)
  • CV
  • Budget (Arts Økonomi vil være behjælpelig med budgettet. Tag kontakt i god tid inden deadline).

Herpå vil forskningskonsulenten i samarbejde med den ansvarlige afdelingsleder vurdere og potentielt godkende ansøgningens faglige relevans for afdelingen.

Er du fastansat på IKK, skal du sende følgende bilag til forskningskonsulenten senest på denne dato:

  • Projekttitel
  • Budget (Arts Økonomi vil være behjælpelig med budgettet. Tag kontakt i god tid inden deadline).

Herpå vil forskningskonsulenten i samarbejde med den ansvarlige afdelingsleder vurdere og potentielt godkende budgettet.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard, 
thor.jespersgaard@au.dk 

4. december 2025

Ikke-fastansat: Seneste dato efter indsendelse af bilag hvor du vil få svar på, hvorvidt projektet og budgettet kan godkendes.

Fastansat på IKK: Seneste dato efter indsendelse af bilag hvor du vil få svar på, hvorvidt budgettet kan godkendes.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Forventet januar 2026

Læs mere om Investigator Grant (OBS: der linkes pt. til opslagsteksten fra 2025).

Læs mere om Projektstøttemidler (OBS: der linkes pt. til opslagsteksten fra 2025).

Kontakt vedrørende indhold: Clarissa Løkkegaard Engelholm, Project Manager
cll@novo.dk

Kontakt vedrørende ansøgning/NORMA: Julie Krener.
Grant Manager
jkr@novo.dk

Ny Carlsbergfondet: Ph.d.-stipendier

OBS: Processerne opdateres med de korrekte datoer i august

Ny Carlsbergfondet uddeler ph.d.-stipendier til projekter inden for kunstvidenskabelige problemstillinger i bredeste forstand, som har betydning for det ansøgende museum, kunsthal eller udstillingssteds virke. Det kan være mere traditionel kunsthistorisk eller kunstteoretisk forskning i forbindelse med samlinger, men også omfatte andre problemstillinger i forbindelse med institutionens virke i samfundet i øvrigt: strategi, kuratering, markedsføring, kommunikation og formidling.

Det er museet/kunsthallen/udstillingsstedet, der søger – og i givet fald får udbetalt – bevillingen fra Ny Carlsbergfondet, og ansøger skal vedlægge ansøgningen et husningstilsagn fra universitetet. Hvis man får en bevilling, vil der blive indgået en samarbejdsaftale mellem institutionen og universitetet, hvori der bl.a. står, at den ph.d.-studerende indskrives på universitetets ph.d.-skole. Som udgangspunkt er ansættelsesstedet ligeledes Aarhus Universitet.

Ansøgningsprocedure

  • Send senest d. 23. august 2024 1) en foreløbig projektbeskrivelse, 2) navn på forslag til hovedvejleder på afdelingen og 3) et budgetudkast (se standardbudgetskitse her) til forskningskonsulent Helle Breth Klausen (hbk@cc.au.dk). Forskningskonsulenten sender beskrivelsen videre til den for projektet relevante afdelingsleder mhp. at vurdere den faglige relevans og forankring.
  • Er der tale om et projekt med en navngiven ph.d.-kandidat, skal kandidaten prækvalificeres af ph.d.-skolen, og du skal derfor desuden sende 1) projektbeskrivelsen, 2) kandidatens CV, 3) eksamensudskrifter og gradsbeviser samt 4)  dokumentation for engelskkundskaber svarende til engelsk på B-niveau fra et dansk gymnasium til forskningskonsulenten.
  • Er der tale om en unavngiven ph.d.-kandidat, der skal ansættes på universitetet, gøres der opmærksom på, at ph.d.-skolen opererer med to faste rekrutteringsrunder årligt. Læs mere her: https://phd.arts.au.dk/academic-staff/call-deadlines-for-grant-holders (se under ’Deadlines’). Hvis universitetet har godkendt at en unavngiven kandidat ansættes på museet, står museet selv for jobopslag og ph.d.-skolen godkender ansøgerne.
  • Så snart afdelingsleder har godkendt projektets faglige relevans for instituttet, og ph.d.-skolen har forhåndsgodkendt ph.d.-kandidaten, udarbejder forskningskonsulenten et husningstilsagn til ansøger på vegne af Institut for Kommunikation og Kultur, som kan vedlægges ansøgningen.

Efter forhåndstilsagn fra Ny Carlsbergfondet

  • Hvis museet/kunsthallen/udstillingsstedet får et forhåndstilsagn om en bevilling, bedes du sende bevillingsbrevet til forskningskonsulent Helle Breth Klausen (hbk@cc.au.dk) med henblik på igangsættelse af det videre forløb. Vær i denne forbindelse obs på, at ovenstående er en del af universitetets interne proces, hvorimod Ny Carlsbergfondet arbejder med en ”model 1” og en ”model 2”, der først skal tages endeligt stilling til i forbindelse med forhåndstilsagnet.

Praktisk

Spørgsmål?

Ved spørgsmål om opslaget kontaktes forskningskonsulent hos Ny Carlsbergfondet, Tom Hermansen (th@ncf.dk).  Ved andre spørgsmål kontaktes forskningskonsulent på Institut for Kommunikation og Kultur, AU, Helle Breth Klausen (hbk@cc.au.dk).

Ny Carlsbergfondet: Postdoc-stipendier

OBS: Processerne opdateres med de korrekte datoer i august

Ny Carlsbergfondet uddeler postdoc-stipendier til projekter indenfor kunstvidenskabelige problemstillinger i bredeste forstand, som har betydning for det ansøgende museum, kunsthal eller udstillingssteds virke. Det kan være mere traditionel kunsthistorisk eller kunstteoretisk forskning i forbindelse med samlinger, men også omfatte andre problemstillinger i forbindelse med institutionens virke i samfundet i øvrigt: strategi, kuratering, markedsføring, kommunikation og formidling.

Det er museet/kunsthallen/udstillingsstedet, der søger – og i givet fald får udbetalt – bevillingen fra Ny Carlsbergfondet, og ansøger skal vedlægge ansøgningen et husningstilsagn fra universitetet. Hvis man får en bevilling, vil der blive indgået en samarbejdsaftale mellem institutionen og universitetet. Som udgangspunkt er ansættelsesstedet Aarhus Universitet. Ved ansættelse som postdoc gælder 20% undervisningsforpligtelse på Institut for Kommunikation og Kultur.

Ansøgningsprocedure

  • Send senest d. 23. august 2024 en foreløbig projektbeskrivelse og et budgetudkast (se standardbudgetskitse her) til forskningskonsulent Helle Breth Klausen (hbk@cc.au.dk).  Forskningskonsulenten sender beskrivelsen videre til den for projektet relevante afdelingsleder mhp. vurdering af faglig forankring.
  • Så snart afdelingsleder har godkendt til projektets faglige relevans for instituttet, udarbejder forskningskonsulenten et husningstilsagn til ansøger på vegne af Institut for Kommunikation og Kultur, som skal vedlægges ansøgningen.

Efter forhåndstilsagn fra Ny Carlsbergfondet

  • Hvis museet/kunsthallen/udstillingsstedet modtager forhåndstilsagn fra Ny Carlsbergfondet, meddeler kunstmuseet/kunsthallen/udstillingsstedet Ny Carlsbergfondet, hvilken af to modeller for ansættelse af kandidaten, der ønskes benyttet (hhv. åbent opslag eller angivelse af navngiven kandidat). Er der tale om en navngiven kandidat, bedes følgende bilag sendes til forskningskonsulent : 1) ph.d.-bevis eller tilsvarende, 2) CV og 3) uddybet projektbeskrivelse, inkl. tidsplan.

Praktisk

Spørgsmål?

Ved spørgsmål om opslaget kontaktes forskningskonsulent hos Ny Carlsbergfondet, Tom Hermansen (th@ncf.dk).  Ved andre spørgsmål kontaktes forskningskonsulent på Institut for Kommunikation og Kultur, AU, Helle Breth Klausen (hbk@cc.au.dk).