Interne institutprocesser

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF): Tematiske midler

Har du en banebrydende forskningsidé, kan du nu søge om midler under ti politisk fastsatte temaer med ansøgningsfrister den 27. maj og den 3. juni 2025. De ti nye og velkendte temaer dækker vidt forskellige fagområder og udmøntes under fondens nye virkemiddel ”DFF-Tematisk”, der bl.a. har særligt fokus på samarbejde, sikrer længere tid til forskningsprojektet samt forhøjer den maksimale budgetramme. Samlet skal fonden uddele ca. 740 mio. kr. til tematisk forskning, som skal være med til at skabe viden om eller nye løsninger på en række væsentlige samfundsudfordringer.

Temaer og ansøgningsfrister

Følgende temaer har ansøgningsfrist tirsdag den 27. maj 2025 kl. 12.00:

Følgende temaer har ansøgningsfrist tirsdag den 3. juni 2025 kl. 12.00:

DFF-Tematisk: Nyt virkemiddel med fokus på samarbejde, tid og øget budget

Danmarks Frie Forskningsfond indfører et nyt virkemiddel, DFF-Tematisk, med opslaget af de ti tematiske puljer for 2025. DFF-Tematisk opstiller de generelle rammer for ansøgninger til de opslåede, politiske fastsatte tematiske midler og er sat i verden for bedre at understøtte de behov, der typisk kendetegner de tematiske forskningsområder, eksempelvis inden for områder af praksisnær forskning. DFF-Tematisk har udvidede budgetrammer og mulighed for, at projekterne kan strække sig over længere tid. Derudover lægger fonden vægt på samarbejde som en del af projekterne, og derfor indeholder DFF-Tematisk et nyt krav om, at der indgår en Co-PI (Co-Principal Investigator, eller på dansk: samarbejdende forskningsleder).

Kravene til alle tematiske forskningsprojekter er fortsat, at de skal være med til at skabe viden om og nye løsninger på væsentlige samfundsudfordringer. 

Læs hele DFF-opslaget her.

Vær obs på, at det for alle de tematiske midler gælder:

  • Projektet skal ledes af en ansøger og en navngiven Co-PI.
  • Der kan søges op til 5 mio. kr. uden OH
  • Varigheden af forskningsprojektet er op til fem år.
  • Projektbeskrivelsen må være højst 6 A4-sider og må højst indeholde 18.000 tegn

Følgende deadlines gør sig gældende i relation til den interne institutproces:

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
22. april 2025 kl. 23.59

Advisering/meldefrist
Kontakt instituttets forskningskonsulent og faglig koordinator i Arts Økonomi, hvis du planlægger at søge et af de tematiske midler.

Medlæsning
Ønsker du en læsning af din ansøgning (af en af vores forskningsprogramledere, der udgør instituttets reviewpanel), gøres opmærksom på dette til forskningskonsulenten ifm. meldefristen.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard,
thor.jespersgaard@au.dk
5. maj 2025 kl. 23.59 Prækvalificering af navngiven ph.d.-kandidat
Inkluderer projektet en navngiven ph.d.-studerende, skal følgende prækvalificeringsproces overholdes: Hovedansøger indhenter tilsagn hos den relevante ph.d.-programleder til, at den pågældende kandidat vil kunne indskrives som ph.d.-studerende, hvis bevillingen opnås. 

Følgende bilag skal sendes til forskningskonsulenten og den relevante ph.d.-programleder:

  • CV
  • Eksamenspapirer og gradsbeviser
  • Dokumentation for engelske sprogkompetencer
  • Projektskitse til den del af forskningsprojektet, som den ph.d.-studerende skal gennemføre (NB: Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.)

Hvis kandidaten godkendes, vil hovedansøgeren herefter modtage en tilsagnsskrivelse fra ph.d.-skolen. 

Ph.d.-programleder(e):
Art, Literature and Cultural Studies,
Stefan Iversen:
norsi@cc.au.dk

ICT, Media, Communication and Journalism, Pia Majbritt Jensen: piamj@cc.au.dk

Language, Linguistics, Communication, and Cognition,

Mikkel Wallentin:
mikkel@cc.au.dk

Ph.d.-administrationen, Arts,
Anna Louise Dolan Plaskett,
plaskett@au.dk

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
19. maj 2025 kl. 23.59 Budgetgodkendelse
Følgende bilag sendes til forskningskonsulenten:
  • Forskningsrådets skabelon for bekræftelse af budget ”DFF-budgetunderskrifter” med ansøgt beløb og hovedansøgers underskrift (hentes her).
  • Det samlede budget (udarbejdet i samarbejde med projektcontroller fra Arts Økonomi)
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

27. maj 2025 kl. 12
(gælder ’grøn forskning’ og ’styrket klinisk og uafhængig forskning’)

3. juni 2025 kl. 12
(gælder alle øvrige tematiske midler)

Ansøgningsfrist
Ansøgning mv. sendes til DFF.
Link til ansøgningsportal: https://www.e-grant.dk/
3. juni 2025 Journalisering
Når ansøgningen er uploadet via forskningsrådets ansøgningsportal, skal den samlede PDF med ansøgning og bilag sendes til forskningskonsulenten mhp. journalisering i WorkZone.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Efterår 2025

Projektoprettelse
Når ansøgere får svar fra DFF (og også gerne når eventuelle review-kommentarer modtages) kontaktes forskningskonsulenten hurtigst muligt med henblik på en hurtig projektoprettelse.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF): Inge Lehmann-programmet

Bemærk følgende:

  • Budget: En Inge Lehmann-bevilling kan være på op til 2.500.000 kr. ekskl. overhead.
  • Projektvarighed: Typisk 3 år, men med mulighed for at søge om et projekt af op til 4 års varighed, hvis der indgår ph.d.-studerende i projektet.
  • Ph.d.-alderskrav: Du skal ved ansøgningsfristens udløb have opnået ph.d.-graden for mindst 2 og højst 6 år siden. Hvis du ikke har en ph.d.-grad, skal du have opnået kvalifikationer, som kan sidestilles hermed (f.eks. positiv adjunktbedømmelse) for mindst 2 og højst 6 år siden. (Se afsnit 5.3.5. i Inge Lehmann-opslaget om udregning af ph.d.-alder). Efter ph.d.-graden skal du have opnået betydelig selvstændig forskningserfaring svarende til minimum 2 år.
  • Indplacering: Du skal som ansøger være ansat som adjunkt/lektor, forsker/seniorforsker eller docent på en dansk forskningsinstitution. OBS: Ansættelse som postdoc opfylder ikke kravene til ansøgers stillingskategori.

Læs hele DFF-opslaget her.
Følgende deadlines gør sig gældende i relation til den interne institutproces:

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
12. maj 2025 kl. 23.59

Advisering/meldefrist
Kontakt instituttets forskningskonsulent og faglig koordinator i Arts Økonomi, hvis du planlægger at søge Inge Lehmann.

Medlæsning
Ønsker du en læsning af din ansøgning (af en af vores forskningsprogramledere, der udgør instituttets reviewpanel), gøres opmærksom på dette til forskningskonsulenten ifm. meldefristen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard,
thor.jespersgaard@au.dk
26. maj 2025 kl. 23.59 Prækvalificering af navngiven ph.d.-kandidat
Inkluderer projektet en navngiven ph.d.-studerende, skal følgende prækvalificeringsproces overholdes: Hovedansøger indhenter tilsagn hos den relevante ph.d.-programleder til, at den pågældende kandidat vil kunne indskrives som ph.d.-studerende, hvis bevillingen opnås. 

Følgende bilag skal sendes til forskningskonsulenten og den relevante ph.d.-programleder:

  • CV
  • Eksamenspapirer og gradsbeviser
  • Dokumentation for engelske sprogkompetencer
  • Projektskitse til den del af forskningsprojektet, som den ph.d.-studerende skal gennemføre (NB: Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.)

Hvis kandidaten godkendes, vil hovedansøgeren herefter modtage en tilsagnsskrivelse fra ph.d.-skolen. 

Ph.d.-programleder(e):
Art, Literature and Cultural Studies,
Stefan Iversen:
norsi@cc.au.dk

ICT, Media, Communication and Journalism, Pia Majbritt Jensen: piamj@cc.au.dk

Language, Linguistics, Communication, and Cognition,

Mikkel Wallentin:
mikkel@cc.au.dk

Ph.d.-administrationen, Arts,
Anna Louise Dolan Plaskett,
plaskett@au.dk

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
9. juni 2025 kl. 23.59 Budgetgodkendelse
Følgende bilag sendes til forskningskonsulenten:
  • Forskningsrådets skabelon for bekræftelse af budget ”DFF-budgetunderskrifter” med ansøgt beløb og hovedansøgers underskrift (hentes her).
  • Det samlede budget (udarbejdet i samarbejde med projektcontroller fra Arts Økonomi)
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

17. juni 2025 kl. 12.00

Ansøgningsfrist
Ansøgning mv. sendes til DFF.
Link til ansøgningsportal: https://www.e-grant.dk/
17. juni 2025 Journalisering
Når ansøgningen er uploadet via forskningsrådets ansøgningsportal, skal den samlede PDF med ansøgning og bilag sendes til forskningskonsulenten mhp. journalisering i WorkZone.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Ultimo 2025

Projektoprettelse
Når ansøgere får svar fra DFF (og også gerne når eventuelle review-kommentarer modtages) kontaktes forskningskonsulenten hurtigst muligt med henblik på en hurtig projektoprettelse.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF): ForskningsProjekt1 (FP1)

Bemærk følgende:

  • Om ansøger: Du skal have selvstændig forskningserfaring svarende til typisk 3 år eller mere efter opnåelsen af ph.d.- grad (eller opnåelsen af tilsvarende kvalifikationer).
  • Om budget: op til 2.200.000 kr. ekskl. overhead/administrationsbidrag
  • Om varighed: typisk 3 år, men med mulighed for at søge om et projekt af op til 4 års varighed, hvis der indgår ph.d.-studerende i projektet

Læs hele DFF-opslaget her.

Følgende deadlines gør sig gældende i relation til den interne institutproces:

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
3. marts 2025 kl 23.59

Advisering/meldefrist
Kontakt instituttets forskningskonsulent og faglig koordinator i Arts Økonomi, hvis du planlægger at søge DFF: ForskningsProjekt1.

Medlæsning
Ønsker du en læsning af din ansøgning (af en af vores forskningsprogramledere, der udgør instituttets reviewpanel), gøres opmærksom på dette til forskningskonsulenten ifm. meldefristen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard,
thor.jespersgaard@au.dk
17. marts 2025 kl 23.59 Prækvalificering af navngiven ph.d.-kandidat
Inkluderer projektet en navngiven ph.d.-studerende, skal følgende prækvalificeringsproces overholdes: Hovedansøger indhenter tilsagn hos den relevante ph.d.-programleder til, at den pågældende kandidat vil kunne indskrives som ph.d.-studerende, hvis bevillingen opnås. 

Følgende bilag skal sendes til forskningskonsulenten og den relevante ph.d.-programleder:

  • CV
  • Eksamenspapirer og gradsbeviser
  • Dokumentation for engelske sprogkompetencer
  • Projektskitse til den del af forskningsprojektet, som den ph.d.-studerende skal gennemføre (NB: Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.)

Hvis kandidaten godkendes, vil hovedansøgeren herefter modtage en tilsagnsskrivelse fra ph.d.-skolen. 

Ph.d.-programleder(e):
Art, Literature and Cultural Studies,
Stefan Iversen:
norsi@cc.au.dk

ICT, Media, Communication and Journalism, Pia Majbritt Jensen: piamj@cc.au.dk

Language, Linguistics, Communication, and Cognition,

Mikkel Wallentin:
mikkel@cc.au.dk

Ph.d.-administrationen, Arts,
Anna Louise Dolan Plaskett,
plaskett@au.dk

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
21. april 2025 kl 23.59 Budgetgodkendelse
Følgende bilag sendes til forskningskonsulenten:
  • Forskningsrådets skabelon for bekræftelse af budget ”DFF-budgetunderskrifter” med ansøgt beløb og hovedansøgers underskrift (hentes her).
  • Det samlede budget (udarbejdet i samarbejde med projektcontroller fra Arts Økonomi)
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
29. april 2025 kl. 12.00 Ansøgningsfrist
Ansøgning mv. sendes til DFF.
Link til ansøgningsportal: https://www.e-grant.dk/
Se det officielle opslag fra fonden her.
29. april 2025 (eller snarest herefter) Journalisering
Når ansøgningen er uploadet via forskningsrådets ansøgningsportal, skal den samlede PDF med ansøgning og bilag sendes til forskningskonsulenten mhp. journalisering i WorkZone.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk
Efterår 2025 Projektoprettelse
Når ansøgere får svar fra DFF, kontaktes forskningskonsulenten hurtigst muligt med henblik på en hurtig projektoprettelse og eventuelle ansættelser.
Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen,
hbk@cc.au.dk

Augustinus Fonden: Forskning i kulturarv 2025

I 2025 uddeler Augustinus Fonden 50 mio. kr. til forskningsprojekter, der bidrager til bevaring, tilgængeliggørelse og forståelse af vores fælles kulturarv. Årets ansøgningsrunde åbner for ansøgninger 3. februar 2025 og lukker igen 15. maj 2025. 

Læs mere på fondens hjemmeside her.
Læs selve opslaget (pdf) her.
Vejledning til ansøgningen.

OBS: Der er digitalt informationsmøde om virkemidlet 27. februar kl. 10. Tilmelding skal ske via: infomoede@augustinusfonden.dk

For spørgsmål, der vedrører det faglige indhold: kontakt seniorrådgiver Mette-Astrid Jessen fra Augustinus Fonden på telefon 3842 2531 eller maj@augustinusfonden.dk.

Følgende deadlines gør sig gældende i relation til den interne institutproces:

DEADLINE OPGAVE KONTAKT
13. marts 2025 kl. 23:59

Advisering/meldefrist
Kontakt instituttets forskningskonsulent og faglig koordinator i Arts Økonomi, hvis du ønsker at søge midler fra kulturarvspuljen.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen, hbk@cc.au.dk

Faglig koordinator, Arts Økonomi:
Thor Fris Jespersgaard, thor.jespersgaard@au.dk

28. april 2025 kl. 23:59

Strategierklæring
For at få en strategierklæring (skal vedlægges ansøgningen til fonden) bedes følgende sendes til forskningskonsulenten:

  • Foreløbig projektbeskrivelse
  • Et par linjer om, hvordan ansøgningen placerer sig i forhold til instituttets strategi – og evt. også fakultetets og universitetets strategier.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen, hbk@cc.au.dk

28. april 2025 kl. 23:59

Prækvalificering af navngiven ph.d.-kandidat
Inkluderer projektet en navngiven ph.d.-studerende, skal følgende prækvalificeringsproces overholdes: Hovedansøger indhenter tilsagn hos den relevante ph.d.-programleder til, at den pågældende kandidat vil kunne indskrives som ph.d.-studerende, hvis bevillingen opnås. 

Følgende bilag skal sendes til forskningskonsulenten og den relevante ph.d.-programleder:

  • CV
  • Eksamenspapirer og gradsbeviser
  • Dokumentation for engelske sprogkompetencer
  • Projektskitse til den del af forskningsprojektet, som den ph.d.-studerende skal gennemføre (NB: Graduate School, Arts har besluttet, at når der søges om midler til en navngiven ph.d. ifm. større forskningsansøgninger, skal forhåndsgodkendelser fremadrettet bero på en vurdering af kandidatens kvalifikationer (CV og eksamensbevis) samt min. 2 og max 5 siders projektbeskrivelse formuleret af den navngivne ph.d.-kandidat selv. Dette er målrettet ansøgninger, hvor PI skriver en projektbeskrivelse på vegne af hele forskningsgruppen. Ud af denne skal den navngivne kandidat kunne demonstrere at kunne skrive en selvstændig del-projektbeskrivelse.)

Hvis kandidaten godkendes, vil hovedansøgeren herefter modtage en tilsagnsskrivelse fra ph.d.-skolen.

Ph.d.-programleder(e):
Art, Literature and Cultural Studies, Stefan Iversen:  norsi@cc.au.dk

ICT, Media, Communication and Journalism, Pia Majbritt Jensen piamj@cc.au.dk

Language, Linguistics, Communication, and Cognition, Mikkel Wallentin: mikkel@cc.au.dk

Ph.d.-administrationen, Arts, Anna Louise Dolan Plaskett, plaskett@au.dk

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen, hbk@cc.au.dk

5. maj 2025 kl. 23:59

Budgetgodkendelse
Fremsendelse af endeligt budget til godkendelse hos institutlederen på IKK (via forskningskonsulenten).

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen, hbk@cc.au.dk

15. maj 2025 kl. 23:59

Ansøgningsfrist
Ansøgning mv. sendes til Augustinus Fonden:

Link til ansøgningsportal: https://augustinusfonden.dk/ansoegning/

15. maj 2025 (eller snarest herefter)

Journalisering
Når ansøgningen er uploadet via Augustinus Fondens ansøgningsportal, skal den samlede PDF med ansøgning og bilag sendes til forskningskonsulenten mhp. journalisering i WorkZone.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen, hbk@cc.au.dk

Ultimo 2025

Projektoprettelse
Når ansøgere får svar (om eventuel bevilling) fra Augustinus Fonden, kontaktes forskningskonsulenten hurtigst muligt med henblik på en hurtig projektoprettelse.

Forskningskonsulent, IKK:
Helle Breth Klausen, hbk@cc.au.dk