Ph.d.-studerende på IKK

Om siden

Vi genoptager fra E22 den tidligere sædvane med at præsentere vores ph.d.-studerende og deres projekter - enten på dansk (venstre kolonne) eller på engelsk (højre kolonne). Vi er startet med at spørge de studerende, der startede i slutningen af 2021 og 2022.

Hvis andre ph.d.-studerende kunne tænke sig at få deres profil og projekt præsenteret, så kontakt annehp@cc.au.dk.

Amanda Skovsager Mouritsen

Tidligere uddannelse: Bachelor i Medievidenskab, AU
Kandidat i Medievidenskab, AU i 2023 (4+4 ph.d.-studerende)

Nuværende afdeling/fag: Medievidenskab og journalistik

Hovedvejleder: Pia Majbritt Jensen

Titel på Ph.D.-projekt: TikTok er blevet ældre – en eksplorativ undersøgelse af indhold, brug og oplevelse blandt unge TikTok-brugere i Danmark (arbejdstitel)

Læs mere om Amandas projekt

Jeg skal forske i... Det voksende antal af unge danske TikTok-brugere. Jeg er interesseret i at undersøge, hvad for noget indhold de ser og interagerer med på TikTok, og hvordan de oplever og bruger TikTok som medie.

Når jeg skal forklare, hvad mit projekt går ud på, til en familiefest, siger jeg... Du har sikkert hørt om TikTok i medierne og måske undret dig over, hvorfor unge spilder deres tid ved at glo på ligegyldige videoer på endnu et nyt socialt medie? Og det kan jeg egentligt godt forstå, du undrer dig over – for det ved vi faktisk ikke særlig meget om. Jeg vil netop gerne undersøge, hvad det er ved TikTok, unge danskere så godt kan lide, og hvad de får ud af at bruge appen - om det er mere end bare "digital crack cocaine" og tidsfordriv.

Hvis man vil vide mere, kan jeg anbefale... At man først og fremmest installerer TikTok og begynder at bruge appen selv. Hvis man gerne vil læse lidt mere, så har Frederik Kulager skrevet nogle gode artikler om TikTok for Zetland. Derudover kan man finde en lang række videnskabelige artikler, talks og andet materiale om TikTok gennem TikTok Cultures Research Network.

Mikkel-Theis Paulsen

Tidligere uddannelse: Bachelor i Litteraturhistorie med tilvalg på Universidad de Granada, Spanien

Nuværende afdeling/fag: Litteraturhistorie

Hovedvejleder: Jakob Ladegaard

Titel på Ph.D.-projekt: Brave New Worlds? A Comparative Study of The New World in Early Modern England & Spain

Læs mere om Mikkels projekt

Jeg skal forske i... Litterære fremstillinger af ”Den Nye Verden” fra England og Spanien i 1500 og 1600-tallet. Mit projekt går ud på at undersøge Amerikas rolle i især drama, men også i rejsebeskrivelser, prosa og lyrik fra en periode, hvor Spanien og England var ærkerivaler og samtidig opbyggede betydelige koloniimperier. Jeg er både interesseret i konkrete intertekstuelle forbindelser mellem de to landes litteraturhistorie og i generelle motiver og topoi, som behandles på tværs af landegrænserne.

Når jeg skal forklare, hvad mit projekt går ud på, til en familiefest, siger jeg... At jeg prøver på at finde El Dorado. Og når den akavede stilhed bliver ubærlig, fortæller jeg, at jeg undersøger litterære forbindelser mellem spanske og engelske værker som direkte (og indirekte) skildrer ”opdagelsen” og koloniseringen af Den Nye Verden. Skal det være mere konkret fortæller jeg, at jeg for tiden bl.a. undersøger guld og de følelser eller affekter, der knytter sig til det i forskellige spanske og engelske tekster.

Hvis man vil vide mere, kan jeg anbefale... At læse den bulgarsk-franske filosof Tzvetan Todorovs bog The Conquest of America (1982), som er en klassisk litteratur- og idéhistorisk indføring til feltet. Gavin Hollis’ The Absence of America (2015), der handler om Den Nye Verdens (overraskende) fravær i engelsk drama, og Barbara Fuchs’ Mimesis & Empire (2001), som undersøger sammenhængen mellem litteratur, imitation og imperiedannelse, er også gode steder at starte.

I den mere kulørte ende vil jeg foreslå den mexicanske forfatter Álvaro Enrigues rablende postmoderne og barokke roman, Sæt & Match (2013), som bl.a. handler om erobringen af Aztekerriget og forbindelserne mellem barokkens Europa og den Nye Verden (foruden tennisspillets historie, maleren Caravaggio og andet godt – læs den!)

Jonathan Barnes

Educational background: BA (Hons) Classics, University of Durham; MA History of Art, UCL; PGCE in Latin with Classics, University of Cambridge

Current affiliation: Department of English

Main supervisor: Associate Professor Peter Mortensen

Ph.D. project title: Ovid in the Anthropocene: An ecocritical reappraisal of Ovid's Metamorphoses and its reception in 21st-century eco-fiction

Read about Jonathan's project

My research will be about... How reading Ovid’s 'Metamorphoses', a Roman epic poem composed in 8CE, through an ecocritical framework might provide alternative perspectives on human ontology in relation to the nonhuman environment in the current epoch of the Anthropocene. I will also research how 21st-century novelists are drawing on stories from 'Metamorphoses' to respond to ideas of anthropogenic climate change.

When I’m at a social event and wish to explain what my project is about, I say... I am writing about how ancient stories offer different ways of seeing the relationship between humanity and the natural world - and that seeing this relationship as interconnected is more important now than ever.

If you want to know more about my topic, you can check out... I would recommend picking up a copy of Ovid's 'Metamorphoses' and, after you have read it, see if you look at animals, birds, trees, woods, flowers, rivers, rocks - and people! - in the same way.