Udenlandske gæsteforskere, -ph.d. og medarbejdere på IKK

Proces for tilknytning af udenlandsk, ulønnet gæsteforsker/-ph.d. >14 dage

Vejledning til dig som vært

Vejledning til dig, der som vært, er ved at indgå en aftale med en udenlandsk, ulønnet, ikke-ansat gæsteforsker, ikke-indskrevet gæste-ph.d. eller forsker på et mindre AUFF-stipendium eller en anden mindre bevilling uden AU-administreret løn på et længerevarende ophold (mere end 14 dage).

Når du er ved at indgå en aftale med en udenlandsk gæsteforsker, er det vigtigt, at du

• allerede tidligt i aftalefasen tager kontakt til International Staff Office (ISO)/Guest Researcher Support, som kan hjælpe både dig og gæsteforskeren med diverse spørgsmål eller usikkerheder  ift. til arbejds- og opholdstilladelse samt andre mobilitetsspørgsmål.
  • samtidigt informerer dit lokale sekretariat og forskningskonsulenten, som sikrer evt. aftaler ifm. deling eller behandling af forsknings- eller persondata er i orden.

Læs nedenfor, hvordan du sikrer dette.

1. Kontakt indledes mellem gæsteforsker og vært

VIP eller bevillingshaver aftaler at indlede et samarbejde med en udenlandsk gæsteforsker/-ph.d.

2. Værten får aftalen godkendt af AL

Aftaler med gæsteforskere/-ph.d. skal altid godkendes af afdelingsleder, der som min. har brug for at

• undersøge, om besøget passer tidsmæssigt, bemandingsmæssigt og pladsmæssigt
  • være opmærksom på gæsteforskerens/ph.d.'ens statsborgerskab (visse nationaliteter skal søge om arbejds- og opholdstilladelse i god tid, og der skal eventuelt tages ekstra forholdsregler ift. datasikkerhed vs. statsborgerskab).

Beder gæsteforskeren allerede nu om et invitationsbrev?

Find IKK's vejledning her.

3. Værten udfylder ISO's spørgeskema for at få hjælp til gæsteforskerens opholds- og arbejdstilladelse

Bemærk! Først når ISO's spørgeskema er udfyldt, hjælper ISO gæsten med at søge. Udfyldes det ikke, hjælper ISO ikke. Dette gælder også EU-borgere.

4. Værten informerer det lokale sekretariat og forskningskonsulenten

• Når skemaet til ISO udfyldes, SKAL VIP/vært sikre, at den lokale sekretær informeres. I starten af skemaet kan det lokale sekretariats kontaktinformation indtastes. Se evt. skærmkopi af spørgeskemaet i sektion 3 - gul markering
  • Sekretariatet sender en kort mail til gæsten, så gæsten har en kontaktperson at henvende sig til for praktiske spørgsmål.
  • VIP/vært sørger for, at instituttets forskningskonsulent, (Helle Breth Klausen), informeres. Helle hjælper VIP/vært med at sikre, at retningslinjer følges, såfremt der ifm. gæstebesøget skal deles eller behandles forsknings- eller persondata.

5. Velkomstmail og modtagelse på instituttet

• Omkring en måned forud for start sender sekretariatet velkomstmateriale til gæsteforskeren/-ph.d. og sørger for de på forhånd aftalte praktiske detaljer.
  • VIP/vært varetager introduktion til netværk og fagmiljø, når gæsteforskeren starter på instituttet.

Værtens skema til ISO

Benyt ISO's spørgeskema for at få hjælp til arbejds- og opholdstilladelse.

Se alle spørgsmålene.

Invitationsbreve

Hvem udsteder dem? Hvem underskriver?

Kontaktsekretærer

Disse afdelingssekretærer hjælper med den praktiske del af modtagelsen.

Proces ved ansættelse og modtagelse af udenlandsk medarbejder

Når du som bevillingshaver, VIP eller afdelingsleder skal ansætte en udenlandsk medarbejder, håndteres processen hovedsageligt af Arts HR.

Sådan håndteres en ansættelse og ophold- og arbejdstilladelse af en udenlandsk medarbejder

Ansættelsesproces inkl. ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse

Den administrative del af ansættelsesprocessen samt opholds- og arbejdstilladelse håndteres af Arts HR.

1. Job slås op
    Jody informerer det lokale sekretariat.
  2. Kandidaten tilbydes job
    Arts HR informerer kandidaten om International Staff Office (ISO), forskerbeskatning, evt. boligvejledning etc., så kandidaten er bekendt med betingelserne for at bo og arbejde i Danmark.
  3. ISO tager kontakt til kandidaten
    ISO informerer om deres services.
  4. Kandidaten modtager kontrakt
    Arts HR sender løntilbud, og der indledes forhandling.
  5. Arts HR informerer lokal HR
    Når kandidaten har accepteret, informeres Anne Overballe, som informerer det lokale sekretariat.
  6. Sekretariatet opstarter pre-boarding
    Sekretariatet sender velkomstmateriale til den nye medarbejder og sørger for de på forhånd aftalte praktiske detaljer.

Onboarding af den udenlandske medarbejder

Introduktion, buddy og modtagelse varetages af værten.