O:\ARTS_CC-Alle\APV 2022-2025
APV-følgegruppen holder i 2024 møder hver tredje måned og arbejder med nedenstående indsatser, som vil være tilgængelige i Rambølls rapporteringssystem.
Gruppen vil løbende følge op på indsatserne og tilføje nye.
APV-følgegruppen drøftede oplægget og planlagde yderligere tiltag for at tydeliggøre værktøjer og udbrede kendskab til disse på instituttet. Samtidig tog gruppen fat på indsatsen om digitalt arbejdsmiljø og gennemgik LSU- og LAMU's feedback til medarbejdersiden om trivsel og psykologisk tryghed.
APV-følgegruppen gennemgik og opdaterede alle indsatser, som ligeledes blev overført til det officielle Rambøll-skema, som er tilgængeligt for alle IKK's medarbejdere. Samtidig var der fokus på klummen omkring krænkelser, skrevet af Unni og Marie, og som kan ses på denne side.
APV-følgegruppen vil fortsætte med at sætte fokus på psykologisk arbejdsmiljø og tryghed i arbejdsrelationer og vil sideløbende arbejde med timeubalancer. Vi vil invitere og inddrage forskellige AU-fora og indlægsholdere, som kan bidrage til en forståelse af udfordringerne, og hvordan vi bedst kan forsøge at løse dem. En af løsningerne for at få taget temperaturen på IKK's tryghedskultur er en spotmåling, som gruppen derfor også vil arbejde videre med - evt. med udsendelse i efteråret.
Der er stor opbakning fra institutledelsen til at arbejde videre med de valgte indsatser.
Drøftelse og sparring med IKK's tillidsrepræsentanter om forslag til tiltag og indsatser omkring krænkelser både medarbejdere imellem og også imellem medarbejdere og studerende.
Gruppen var enige om, at der bør etableres nogle guidelines, som skal udfærdiges i på AU- eller fakultetsniveau. Emnet vil blive bragt op på et kommende FSU-møde og LSU-/LAMU-mødet i september.
Der var også forslag om vidensdeling blandt IKK's afdelinger og mulighed for at lave en opfølgning på APV'ens spørgsmål om medarbejdernes oplevelse af krænkelser i form af en spotmåling.
IKK's tal for krænkelser genbesøges, og det aftales, at vi gruppen bør synliggøre instituttets holdning og retningslinjer - og gøre hjælpeværktøjer tilgængelige via hjemmeside, inddragelse af TR på kommende APV-følgegruppemøde og indlæg i nyhedsbrevet. Målet er en kultur, hvor medarbejderne føler sig trygge nok til at turde ytre sig.
Som et led i gruppens kortlægning af mulige tiltag ift. indsatsen 'undervisningsforberedelse inden for normen' var Lars Kiel Bertelsen inviteret til at give et oplæg. Lars fremsatte fire teser omkring oplevelse af misforhold mellem undervisningsopgavernes omfang og honorering.
Gruppen var meget inspireret af Lars oplæg og havde efterfølgende en god og konstruktiv dialog, hvor der blev drøftet konkrete løsningsforslag.
Følgegruppen vil bestræbe sig på at kommunikere til instituttets medarbejdere omkring handleplaner og indsatser - såvel på denne side, i nyhedsbrevet og øvrige relevante kommunikationskanaler.
Du er meget velkommen til at tage kontakt til et af medlemmerne i APV-følgegruppen, hvis du forslag eller ønsker til, hvad du ønsker skal behandles. Skriv til en af medlemmerne i gruppen.
Overordnet er det positivt, at mange trives med deres arbejde og føler det meningsfuldt. Det er også positivt, at en af de afdelinger, som havde lav score i 2019, og som har gjort ekstra meget for at forbedre arbejdsmiljøet, kan notere en mærkbar forbedring. Det samme gælder på institutniveauet håndtering af konflikter, som lå meget lavt i 2019, og hvor der i institutledelsen og i enhederne er gjort meget for at forebygge og håndtere konflikter. Trods mærkbar forbedring, er der dog stadig brug for fokus på området.
Det er entydigt negativt, at så mange oplever stress og ubalance mellem opgaver og tid til at løse dem. Alt for mange oplever desuden usikkerhed vedr. fremtidsudsigter og manglende anerkendelse af deres arbejdsindsats.
Også denne gang er der alt for mange, der oplever krænkelser og diskrimination, og igen er der mange, der angiver, at de ikke har fortalt om det til nærmeste leder, TR eller andre. Flest har kun talt med en eller flere kollegaer om problemet.
Arbejdet med at planlægge APV 2025 er i fuld gang. Få overblik over processen ved at downloade tidsplanen.
Orientér dig i APV-spørgeskemaet for APV 2025
Spørgeskemaet er godkendt af Universitetsledelsen på baggrund af et grundligt forarbejde i AU's APV-følgegruppe, som er udpeget af HAMU-HSU.
APV 2025 går i gang den 25. februar 2025, hvor du får tilsendt et personligt link til undersøgelsen på mail. Du kan besvare i perioden 25. februar - 12. marts 2025.
Har du brug for at se tilbage på spørgeskemaet fra 2022, kan du finde det her: APV-spørgeskemaet for APV 2022.
Den psykiske del af APV’en er 100% anonym. Det er sikret ved anonymitetsgrænser, dvs. at resultatet kun vises i rapporten, hvis et bestemt antal ansatte har besvaret spørgsmålet. Ingen på AU har adgang til individuelle svar i den psykiske APV.
Aarhus Universitet har følgende anonymitetsgrænser: 5 besvarelser for generelle spørgsmål, 40 besvarelser for spørgsmål om krænkende adfærd og diskrimination. Læs mere om anonymitet.
Den fysiske del af APV’en er ikke anonym, og din arbejdsmiljøgruppe får adgang til dine kommentarer om konkrete problemer med det fysiske arbejdsmiljø (træk, støj etc.), for at kunne følge op og udbedre.
Læs mere om det lokale APV-arbejde på fakulteterne:
Ønsker du sparring i forhold til, hvordan du bedst bruger APV-resultatet, kan du tage fat i:
Der er planlagt 4 møder i 2024:
Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål eller forslag til temaer, der bør drøftes.